divendres, 22 d’abril del 2016

GUANYADORS DELS JOCS FLORALS DE L'ESO

A continuació podeu gaudir de les obres guanyadores dels Jocs Florals d'enguany:

LA POR

Què és la por?
La por és un petit racó
d’un petit color
que porta  a
la foscor.

No ens dóna claredat,
però sí ens dóna soledat,
tampoc ens afegeix cap nova amistat,
ni molt menys seguretat.

Enfrontar-la sense canviar-la,
deixar-la marxar
sense abandonar-la?
Ser coherent amb el que penses,
Per poder-la espantar.

Diuen que si estàs fet de carbó,
Mai més no tindràs por...
Diuen...

COQUIN
                                                                     PAULA S

                                                                  1r ESO A

PASSAT, PRESENT I FUTUR

Mira cap endavant,
no cap enrere,
si no, pel camí et perdràs
les mil històries que viuràs.

El passat és important,
és ple de records,
però no t’estanquis en ells,
si en vols viure de nous.

Així que aprofita el que tens,
no perdis el temps
amb gent
que et vol per interès.

Amics, molts,
de veritat, ben pocs:
així que aprofita els que tens
Per no sentir-te malament.

Aprèn dels errors
Per no cometre més equivocacions,
i, si tornes a caure,
Nomes cal aixecar-te.

La família és molt important:
sempre estarà al teu costat,
en el passat, present i futur,
en el bo i dolent.

En el futur es veu,
el passat fet present,
així que no et preocupis pel futur,
i només viu el teu moment.

XFS
XÈNIA F
1r ESO B

TATUATGE

 És com un tatuatge invisible
que no se’n va per cent vegades que rentis,
no se’n va per mil cops que ho intentis.

Ara només em queden records
que ronden dia i nit pel meu cap
i no saps el mal que em fa.

I ningú m’ha marcat com ell.
Sé que l’estimaré fins que sigui vell.

Tu m’has deixat empremta.
Tu m’has fet valenta.
M’has deixat  una cicatriu.
I ara... Per què no rius?

UNICORNIA
NICOLL P
2n ESO A

NIT D’HIVERN

El primer que em va venir a la ment quan ens van dir d’escriure una narració va ser de fer-la sobre la por. Però, què és la por per als humans? Perquè és clar que per a un animal por és igual a supervivència, però per a nosaltres...Des de tenir por a les aranyes fins a tenir por a la vida. O des de tenir por a un espai tancat fins a tenir por a ser refusat.
Ara us explicaré una història que narra tot el que pot arribar a fer la por en la ment de les persones...
Una nit d’hivern en què les estrelles brillaven com llanternes i la lluna il·luminava el mar, em vaig despertar sense cap explicació. Sempre m’havia fet nosa la foscor, així que el primer que vaig fer va ser encendre el llum de la tauleta de nit. Vaig mirar per tots els racons de l’habitació sense haver-ne estat invitada. De sobte, per la finestra, va entrar molta humitat, la suficient perquè al mirall s’hi pogués veure escrit: “No m’has de tenir por”. Però aquelles paraules van entrar a la meva ment, i la por va recórrer tots els músculs del meu cos, fent tot el contrari del que la frase volia expressar. Em vaig amagar sota la manta. Ho feia sempre que tenia por. Tenia la sensació que aquella capa de cotó em feia invisible. Però aquella presència va prendre forma i es va asseure a la part de darrere del llit. I em va dir: “Tindràs una vida molt dura amb por, lluita contra allò injust i per allò just, i d’aquesta  forma aconseguiràs la felicitat”.
I així se’n va anar...
No vaig saber mai més res més...

OCHO
CARLA G.
2n ESO B

                    MÉS ENLLÀ DE L’ADOLESCÈNCIA

                              Si tens algun problema
                              que sembla que no tingui solució                                            
                              no li donis mai l’esquena
                              i afronta’l sense temor.
                              Sovint pot ser complicat
                              parar, pensar, tornar a parar,
                              sentir que el temps s’atura
                              i tornes a respirar.     
                              Tots tenim dubtes,
                              menteix qui digui que no.
                              Demana ajuda,
                              mai no estaràs sol.
                              Temor i esperança,
                              foscor i claredat,
                              sempre van lligats.
                              I què em dius,
                              d’aquell sentiment
                              de voler desaparèixer
                              d’entre tota la gent?
                             Persones com càmeres analògiques,
                             captures el que vols
                             però no és fins que les reveles
                             que veus qui realment són.
                             Problemes d’adolescents,
                             alguns diran.
                             Potser tenen raó,
                             Potser no.


                                                                     M71
                                                                     MARIA C.
                                                                     3r ESO A

SENTIMENTS AMAGATS

                         T’apropes a mi,
                         i una barreja d’emocions
                         percep el meu interior,
                         esperant que acceptis
                         també aquest cor.
                         Les ganes d’alliberar
                         aquestes paraules retingudes
                         per les pors i preocupacions,
                         les ganes de confessar
                         aquests desitjos d’aconseguir el teu amor.
                      
                         Una inquietud em reté
                         a declarar aquesta estima.
                         Un temor m’impedeix
                         a realitzar aquesta acció.
                         Jo ara sento malenconia
                         mentre tu sents tota una alegria
                         perquè la veritat, no en saps
                        d’aquesta emoció que m’aïlla.
                    
                       No tinc cap altre remei
                       que mai més apropar-me a ell,
                       perquè aquest sentiment
                       no esdevingui més intens.
                       La veritat ara conec,
                       que mai a tu arribaré.
                       I aquesta veritat jo reconec,
                      que ets un desig que mai aconseguiré.


                                                                          ELOCIN
NICOLE A.
                                                                          3r ESO B

                                                  HABITACIÓ 131

                                  Encara recordo aquella habitació, on els dies passaven malgrat que semblessin minuts.
Recordo la teva olor,  una olor de colònia barrejada amb tabac. Una aroma que només m’agradava perquè era la teva.
Recordo la quantitat de vegades que et deia que no et volia perdre i la teva resposta: “No marxaré”.
Recordo les baralles, les reconciliacions, els crits, els plors, els riures…
Recordo la teva jaqueta, aquella que sempre t’agafava perquè m’agradava que olorés a tu.
Aquella jaqueta que, a dia d’avui, és al fons de l’armari; explicant el que va ser, el que podria haver estat i el que mai serà.
Ja només em resten records d’aquella habitació, l’habitació 131.


                                                                                ABBY
MELANI M.
                                                                                4t ESO A


FINAL DE TRAJECTE

              Passejant per la platja durant l’hora daurada
              passa el temps i la meva ment despreocupada.
              Núvols blancs, grocs i daurats.
              Amics i amigues tots contents, meravellats.

              Comencen les vacances,
              els companys, amb somnis i esperances,
              recordant experiències amb plors, diferències, rialles
              i oblidant totes les baralles.

              S’inicia una nova etapa:
             donem-nos pressa, que se’ns escapa.
             Amb aquestes paraules us desitjo bona sort,
             vosaltres sou el més preuat record.

                                                                 
ÀLEC S.
                                                                     4t ESO B